Aidot radio-ohjattavat blogissa käsitellään ajankohtaisia asioita radio-ohjattavien maailmasta sekä annetaan vinkkejä, joilla käyttäjät saavat kaiken ilon irti laitteistaan. Blogia ylläpitää Kyosho Suomi, joka vastaa Kyosho-tuotteiden virallisesta maahantuonnista, asiakaspalvelusta ja huollosta Suomessa. Otamme mieluusti vastaan myös juttuideoita aiheen tiimoilta!

5.1.2017

Näillä nikseillä onnistut ilmakuvauksessa myös pakkasella

Kopterin lennätys pakkasessa vaatii omat niksinsä, mutta huolellisuus ja oikeat välineet mahdollistavat onnistuneen lennätyksen myös talvella.

Vaikka Yuneecin Typhoon H on valmistajan mukaan suunniteltu toimimaan korkeintaan viiden asteen pakkasessa ja enintään neljä metriä sekunnissa puhaltavassa tuulessa, kokeneissa käsissä kopteri pystyy lentämään haastavammissakin oloissa, eli tavallisessa suomalaisessa talvisäässä.

Pakkasessa on tärkeää, että kopterin ja ohjaimen akut ovat lämpimässä lentoonlähtöhetkeen saakka. Yuneecin kuljetuslaatikon koteloon kannattaa sujauttaa kädenlämmittimenä käytettävä nestepussi. Kun nestepussin sisällä olevan metallisuikaleen napsauttaa, pussi kovettuu ja lämpenee noin 50-asteiseksi.

Mikäli lennätysreissu kestää pitkään, kuljetuslaatikossa oleva käsilämmitin kannattaa vaihtaa parin tunnin välein uuteen. Kemialliset käsilämmittimet ladataan upottamalla ne viideksi minuutiksi kiehuvaan veteen. Tämän jälkeen ne ovat valmiita seuraavalle lennätysreissulle.

Akkulämmittimeksi soveltuu myös monissa luontaistuotekaupoissa myytävä kaurapussi, jota käytetään hartialämmittimenä. Kaurapussi lämmitetään mikroaaltouunilla, jonka jälkeen se säilyy pitkään lämpimänä. Kaurapussi asetetaan repun pohjalle ja lentoakut pakataan vaikkapa villasukkiin, jotka pannaan kaurapussin päälle.

Merimaskun kirkonkylä.


Kylmyys verottaa lentoaikaa

Lennätyskeikkaa suunniteltaessa on hyvä vilkaista sääennustetta. Akut ladataan täyteen lennätyspäivää edeltävänä iltana tai lennätyspäivän aamuna. Talvilennätyksessä ei kannata käyttää yli vuoden vanhoja akkuja.

Ohjekirjan mukaan Yuneecin Typhoon H:n lentoaika on kesällä enintään 25 minuuttia. Lounais-Suomen Merimaskussa tehtyjen kokeiden perusteella Typhoon H lentää -14 asteen tyynessä pakkaskelissä 18-20 minuuttia, kunhan akku on lämpimässä aina lentoonlähtöhetkeen saakka. Pakkasen lisäksi lentoaikaa syövät myös kova tuuli tai esimerkiksi runsas täydellä nopeudella lentäminen.

Akkujen varausta voi seurata ohjaimen näytöltä. Talvilennättäjän kannattaa varustautua myös sekuntikellolla, joka auttaa arvioimaan jäljellä olevaa lentoaikaa.

Kireä pakkanen voi vaikuttaa kopterin korkeusmittarin toimintaan. Vääristymä saattaa olla 10-15 metriä. Tämän vuoksi pakkasella ei kannata käyttää kotiinpaluutoimintoon liittyvää automaattilaskeutumista. Sen sijaan laskeutuminen kannattaa tehdä angle- eli normaalilentotilassa.

Oma lukunsa on kameran vakaajana toimiva gimbal-yksikkö. Sen liikkeet hidastuvat kovassa pakkasessa. Kun esimerkiksi pyörittää kopterin kompassikalibroinnin, gimbal jää toviksi omituiseen asentoon. Mitä kireämpi pakkanen, sitä pidempään gimbalin palautuminen normaaliasentoon kestää.


Lennätys huurteisena päivänä vaatii enemmän vaivannäköä kuin kesälennätys. Yleensä se kuitenkin palkitaan. Pakkasen ja lumen sävyttämissä ilmakuvissa on ainutlaatuista herkkyyttä sekä rauhaa – tunnetta, jota ei muina vuodenaikoina otetuista kuvista löydy.




Jäälauttoja Ruissalon edustalla.

Kevät 2016 Rymättylässä.



Särkänsalmen silta Merimaskussa.

Pages - Menu